Воля виражається в подоланні труднощів, а долати труднощі людина може лише в тому випадку, якщо вона знає, в ім'я чого це робить. Тому першою і вирішальною умовою виховання волі є формування світогляду, розвиток суспільних почуттів і на цій основі – виховання в собі почуття обов'язку.

Другою умовою виховання волі є опанування уміння хотіти. Поки прагнення людини виливаються у форму млявих, розпливчастих і бездіяльних бажань, не може бути і мови про розвиток сильної волі. У записнику Г.І. Котовського, героя громадянської війни і бойового командира червоної кінноти, є такий запис: «Хотіти – означає могти». Для людей великої волі, до яких належав Котовський, бажання є могутня сила, для якої немає непереборних перешкод. Але таким може бути лише бажання, витікаюче з основних життєвих установок людини, а не з швидкоплинних вражень і мінливих настроїв.

Третя умова виховання волі – не приймати рішень нездійсненних і не озброюватися намірами, які не будуть здійснені. Ніхто так часто не приймає рішень і не має так багато добрих намірів, як люди слабковільні. Людина ж, прагнуча виховати в собі сильну волю, повинна до кожного свого рішення і наміру ставитися, як до справи відповідальної, пам'ятаючи, що невиконання прийнятого рішення розбещує волю.

Четвертою умовою виховання волі є утворення звички оцінювати свої дії, усвідомлювати їх наслідки, дивитися на них з боку. Не виробивши критичного ставлення до себе і до своїх вчинків, не можна виховати в собі сильну волю. Велика вимогливість до себе – одна з характерних ознак людини сильної волі.

Нарешті, остання умова виховання волі – постійне тренування себе у подоланні внутрішніх і зовнішніх перешкод, постійна вправа вольового зусилля. Той своєрідний стан внутрішньої напруги і активності, який називається «вольовим зусиллям», складає характерну особливість вольової дії. Там, де не вимагається зусилля, там немає підстави говорити про серйозне вольове завдання. Але «здібність до вольового зусилля», а отже, і уміння долати перешкоди розвиваються у результаті практики. «Вже маленька перемога над собою, – писав Горький – робить людину набагато сильнішою». Воля формується у дії. Лише той здатний проявити сильну волю у великих справах, хто довгою вправою загартував її на сотнях маленьких справ.

Можливість виховання людиною своєї волі безмежна. Кожен учень повинен свідомо працювати над вихованням своєї волі. Сміливість і завзятість у праці, дисциплінованість, високе почуття обов'язку – ось ті вимоги, які пред'являє до молоді наше життя.

Школярі виховують свою волю не в порядку індивідуального самоудосконалення, а як члени колективу, прагнучого разом зі всім народом до загальної великої мети.

Кiлькiсть переглядiв: 57